Je kunt niet alles gewoon een Blog Post maken: begin met het maken van Content Silos seo.


Als je het lastig vind om te bepalen hoe content op de website ingedeeld moet worden? Wat is het meest effectief, hoe werkt het eigenlijk, en hoe kun je eea handig onderhouden? Lees verder over het inrichten van de site in SEO Silos zodat je voor eens en altijd een handige zoekmachine vriendelijke opzet van je website hebt.

content silo's - franssen groep isolatie

Waarom bedenken de meeste content makers dat nieuwe berichten altijd in een blog moeten staan?

De meeste bedrijven maken een eenvoudig concept van een website structuur met daarin pagina’s die producten en diensten beschrijven aan een klant of nog erger door een bedrijf.  Deze pagina’s blijven meestal op dezelfde plek op de website staan totdat de website een nieuw jasje krijgt.

Alle content wordt vervolgens in een blog geplaatst, op één grote hoop. Maar de blog structuur heeft geen enkele zinnig structuur voor de website. Bedenk maar eens, je hebt bij de ingang netjes een paar bordjes staan met bewegwijzering (menu structuur, basis producten en diensten). Iemand die binnenkomt op de homepage kan daar prima mee uit de voeten. Vervolgens heb je een grote loods ernaast gebouwd waar je alle rotzooi gewoon op een hoop gooit, denk je dat je dan iets relevants kunt vinden? Meestal niet, maar dat is wel wat er vaak gebeurt. Bezoekers hebben via een zoekmachine zoals google een blog bericht gevonden. Klikken op de link en lezen het stukje tekst. Je moet jezelf op dat moment de vraag stellen wat moet de bezoeker hierna doen? Bij welk onderwerp of bij welke dienst hoort dit? Maak dat duidelijk in de tekst, in de navigatie structuur, kortom maak een soort silo’s van onderwerpen die altijd naar de juiste plek verwijzen.

In plaats van keyword onderzoek en planning van onderwerpen en subonderwerpen voor een juiste website structuur, eindigen de meeste bedrijven met een paar top-level service  of diensten pagina’s. Alle goede content wordt vervolgens in een blog gedumpt.

Denk goed na over je website structuur, hoe gebruikers door alle extra pagina’s heen navigeren en hoe je die pagina’s gaat linken Vóórdat je begint aan het bouwen van de website.

Wat moet een blog zijn?

Nieuws, medewerker profielen, persberichten, verschillende media en evenementen zijn type inhoud die je in je blog kwijt kunt. Elk stuk informatie dat past binnen de onderwerpen (diensten, producten) van je website end ie dus als content groepen gezien kunnen worden…. Horen niet thuis in een blog.

Als je je afvraagt hoe je lezers eea kunnen vinden, je blog promotie of wanneer je bestaande blog lezers wil helpen om naar een nieuwe pagina te navigeren. Kun je eenvoudig korte beschrijvingen en links plaatsen naar de nieuwe pagina’s in je blog. Voor WordPress gebruikers, maak pagina’s aan die logisch bij elkaar horen, gebruik blog berichten dus voor bovenstaande onderdelen en niet de rest, vanuit content-silos en of SEO perspectief is dat beter.

En hoe ziet een blog er uit?

Een blog ziet er over het algemeen uit alsof het niet echt bij de website hoort. Zie het dus als iets waarbij je de website in tweeën deelt.

Vanuit de crawler (zoekmachine indexeer robot), een blog zou zomaar een aparte entiteit kunnen zijn. Blog hebben over het algemeen een platte structuur waarbij elk bericht op hetzelfde niveau leeft. Zo nu en dan gegroepeerd in categoriën (natuurlijk al een beetje beter) of soms op datum (uuhhmm, niet doen meestal een slecht idee).

Over het algemeen, vanuit een blog naar je website pagina’s linken is hetzelfde als een rondje rijden op een rotonde omdat er een fietser aan komt voordat je de eerste afslag weer neemt om thuis te komen. Het heeft geen nut. Ideaal gezien ga je de rotonde op, pakt direct de eerste afslag, stopt even voor overstekende fietsers en dan ben je thuis. Dat is veel logischer. Zo werkt het op internet ook.

Silo structuur website contentPlatte blog structuur website

SEO Platte structuur vs SEO een diepe structuur

Platte architectuur, of “horizontale architectuur”, is wat meestal gebruikt wordt in blogs. Veel SEO’s (zoekmachine optimalisatie vrienden) bevelen een platte website structuur aan. Mijn voorkeur heeft echter de diepe structuur in Silo’s dat is veel gemakkelijker in link building, content onderhoud, CTO (conversie optimalisatie), campagne beheer etc. etc. Doe jezelf een plezier en ga ook gewoon voor een “verticale architectuur”.

De diepere structuur laat je gemakkelijker groep indelingen maken van content per onderwerp. Dat geeft minder navigatie moeilijkheden. Diepere structuur van een site geeft je ook veel meer inzicht in de bezoekers aantallen, engagement, conversie etc. per onderwerp of per niveau.

Silo Structuur SEO

Een Silo structuur is een sort van diepe structuur (architectuur) die ik persoonlijk erg logisch georganiseerd vindt. De hierarchische groepering wordt gedaan op basis van onderwerpen en sub-onderwerpen. Relevante content voor een onderwerp dient daarmee dichtbij andere content over hetzelfde onderwerp te staan. Silo’s zijn zo de manier om je website in te delen in categoriën.

Hoe relevanter de content tov een onderwerp in een Silo, hoe relevanter je website wordt over dat onderwerp in bijvoorbeeld Google. Probeer zoek opdrachten uit te voeren zoals echte bezoekers dat doen in google. Kijk eens onderaan de pagina welke content mensen over het algemeen bezoeken met betrekking tot dat onderwerp. Als je in staat bent over alle onderwerpen de beste content te plaatsen, wordt er op jouw website geklikt en ben jij het beste resultaat. Punt.

Je kunt hierin erg verg gaan zoals elke zoekopdracht over elk onderwerp in de hele niche behandelen, dan domineer je het internet. Dat is hoe silo’s werken – ze zorgen ervoor dat je de hoofd onderwerpen kunt benoemen en je kunt ze vervolgens in stukjes hakken om kleinere vragen / categoriën te behandelen. Net zo lang totdat je pagina’s heb die alle relevante gebruikers vragen beantwoorden.

Content strategie

Als je nadenkt over de term “digitale marketing” als je hoofd onderwerp (hoofd silo) dan kun je behoorlijk wat relevante sub-onderwerpen vinden die als sub onderwerp (sub silo’s) kunnen dienen zoals SEO, PPC, CTO, CTR, inbound marketing, content optimalisatie, conversie optimalisatie, gebruikers ervaring, a/b testen enzovoorts. Je kunt vervolgens per sub-onderwerp weer silo’s per sub onderwerp maken op basis van het onderwerp erboven.

Als voorbeeld, onder “content marketing” zou je nieuwe seo content silo’s kunnen maken zoals “content strategie”, “content creatie”, “content distributie”, “inbound marketing”, “link building”, “type content”. Elk van die sub-onderwerpen kun je weer in overige silo’s stoppen op basis van content / onderwerp ideeën. Uiteindelijk kom je dan op een punt waarbij je steeds meer vragen bezoekers over een onderwerp hebt beantwoord.

“Content strategie” bijvoorbeeld, kun je in stukken hakken in “content kalender” (publicatie kalender). “Content kalender” zou het laatste onderwerp in deze silo structuur kunnen zijn, en in plaats van nieuwe sub-onderwerpen zoude de keywords dichter bij pagina inhoud zitten zoals:

  • Hoe maak je een content kalender
  • Content kalender voorbeelden
  • Content kalender ideeën
  • Content kalender templates
  • Content kalender voor Social media
  • Content kalender software
  • Content kalender plugin’s

Dit zijn niet alleen de zoekopdrachten die bezoekers zouden gebruiken, ze geven ook uitstekende waardevolle inzichten in het soort informatie dat je mogelijk nodig hebt over een onderwerp om er zeker van te zijn dat content kalenders bovenaan de zoekresultaten komen in Google.

Sommige van deze ideeën dienen gelinked te worden vanuit andere pagina’s zodat deze pagina’s weer relevant worden in resultaten. Bedenk maar dat iemand die op zoek is naar het maken van een content kalender, ook wil weten wat voor voorbeelden er beschikbaar zijn, of nog handiger, of er templates zijn die het werk uit handen nemen. Laat staan de mogelijkheid om software of plugins hiervoor te vinden. Dit soort extra maar handige informatie wordt vaak overgeslagen. Een gemiste kans dus.

Te veel clicks vanuit de homepage

Het meest gebruikte argument tegen het gebruik van diepere content architectuur is dat elke pagina maximaal X klikken verwijderd mag zijn van de homepage. Beste SEO vrienden…. Als al je verkeer vanuit je homepage komt en je bent dus afhankelijk van gebruikers die vanuit de hompage naar een blog klikken om iets te lezen… doe je echt iets verkeerd. Bedenk een funnel als een trechter. Je moet op veel plekken de trechter kunnen vullen om vervolgens op één plek uit te komen waar je niet meer terug kunt, daar converteer je. Probeer niet je website op te bouwen als een omgekeerde trechter, dat mislukt bijna altijd.

Je moet er dus anders naar kijken. Succesvolle content komt dus niet van personen die over je website navigeren. “Te veel kliks vanaf de homepage” is dus een slecht argument, bekijk het aantal onderwerpen en sub-onderwerpen die relevant zijn, niet meer en niet minder. 90% van je website bezoekers komt binnen via een zoekmachine, en dan bijna nooit via de homepage!

Bedenk het eens vanuit een blog opzet. De gebruiker moet eerst naar een blog toe klikken, dan moet hij/zij een categorie kiezen en dan? Moet de gebruiker een pagina nummer gokken om bij een interessant artikel te komen? Klinkt niet echt logisch toch? De laatste updates van google zijn allemaal gericht op de optimale gebruikerservaring, want ondanks dat google haar geld verdient met zoveel mogelijk advertenties te verkopen, kunnen ze alleen bestaan wanneer ze het beste resultaat aan blijven bieden. Daar beloont google jouw website dus ook voor.

Interne links

Terug naar het idee dat de website opgedeeld is, worden interne links meestal niet geassocieerd met een blog. Meestal wordt vanuit blogs naar andere producten/service pagina’s gelinked, maar die pagina’s verwijzen maar zelden terug naar een blog. Dit soort eenzijdige link structuren zijn niet handig, maar let maar eens op, hoe vaak je dat tegen komt.

Als je een silo structuur maakt, zorg je er direct voor dat je interne links veel eenvoudiger worden om te volgen. In de basis heeft elke silo een link naar een lager gelegen en een op hetzelfde niveau gelegen pagina maar natuurlijk ook naar boven gelegen pagina’s met onderwerpen in de vergelijkbare groepen.

Vergeet nooit om goed te plannen hoe relevante pagina’s met elkaar gelinked zijn, gebruik links vanuit je content (content links zijn voor google waardevoller dan navigatie links) naar nieuwe content, maar ook terug naar oudere content. Je moet hier echt goed over nadenken en plannen terwijl je silo’s maakt of wanneer je menu aanpassingen maakt. Je interne navigatie stelt je een staat om optimaal te profiteren van een silo structuur.

Het is een beetje vreemd om informatie te plaatsen over een onderwerp op een stuk van de website en dan te linken naar een compleet ander onderdeel van de website (kom binnen, volg de route, maar eigenlijk moet je in het gebouw hiernaast zijn). De content opzetten in logische silo structuren maakt intern linken eenvoudiger en relevanter binnen de onderwerpen en de pagina’s die over die onderwerpen gaan.

De volgende keer dus dat je een blog bericht maakt op je website….

Denk eens goed na over de inhoud en of het niet toevallig beter tot z’n recht komt op een ander gedeelte van de website.

Managed by Kjenmarks - Wordpress & SEO specialisten