Cookies, en dan eigenlijk Google Consent Mode V2 wat is dat nou weer?

Let op:

Onderstaande informatie komt van de website cookieinfo.net EenOplossing.nl heeft geen relatie hiermee, echter het artikel legt duidelijk uit waar je mee te maken krijgt mbt de Google V2 consent mode. Vandaar dat we het artikel gebruiken om u beter op de hoogte te brengen. 

  • Consent-gebaseerde marketing is de sleutel in 2024
  • Waar gaat de aankondiging van Google over?
  • Wat zijn de vereisten?
  • Waarom je voor Maart 2024 actie moet ondernemen
  • Wat zijn de gevolgen?
  • Volgende stappen

Waar gaat dit over? ik heb toch al een cookiemelding maar nu kan ik opeens niet meer adverteren... de wereld waarin marketing op basis van consent nu een vereiste is.

Lees op deze pagina hoe je Google-services kunt blijven gebruiken. Alles wat je moet weten om Google’s aankondiging van 18 januari “Aanpassen aan wijzigingen in privacy en regelgeving met toestemmingsmodus” te begrijpen. Google scherpt de regels aan om te voldoen aan hun Google EU Gebruikers Toestemming Beleid.

Ontdek hoe een Consent Management Platform (CMP) naadloze naleving van Google’s EU Gebruikers Toestemmingsbeleid mogelijk maakt. Maar lees ook over alternatieven.

Google vereist verifieerbare toestemmingssignalen

  •  “Om de prestaties van campagnes die advertenties tonen aan consumenten in de Europese Economische Ruimte (EER) te behouden, moeten app- en webadverteerders verifieerbare toestemmingssignalen naar Google sturen.”
  • “Vanaf dit jaar zullen we de handhaving van de EU UCP voor audience- en meetoplossingen uitbreiden.”
  • Zorg ervoor dat je conversiemeting 📈 en doelgroeptargeting 🎯 intact blijven door vóór Maart 2024 je Google-diensten (waaronder Google Analytics 4, Google Ads) in te richten met Google Consent Mode V2.
  • In 2024 zal de handhavingsactie van Google ook gevolgen hebben voor de meetfuncties en van toepassing zijn op gegevens van 
    Websites: tags die gegevens naar Google sturen. 
    Apps: SDK’s die gegevens naar Google verzenden. 
    Gegevensuploads: Tools om gegevens te uploaden uit niet-Google-bronnen, zoals het importeren van offline conversies of winkelverkopen.

Om gebruik te kunnen blijven maken van meet-, advertentiepersonalisatie- en remarketingfuncties, moet je toestemming verzamelen voor het gebruik van persoonlijke gegevens van eindgebruikers die zich in de EER bevinden en moet je toestemmingssignalen delen met Google. De vereisten gelden ook als je Google Analytics-gegevens gebruikt met een Google-service.

Voorkom onderbrekingen in je Google Ads-account. Zorg ervoor dat je Google EEA end-user consent signals instelt met Google Tag Manager en de toestemmingsmodus. Automatiseer de signalering met een gecertificeerd Consent Management Platform.

Check GA4 of je juiste consent signalen met Google deelt. Ga naar: GA4>Beheer>Gegevensstreams>Webstreamgegevens>Instellingen voor toestemming.

EU-beleid voor toestemming van gebruikers

In 2015 introduceerde Google het EU-beleid voor toestemming van gebruikers (EU UCP). Vanaf het begin heeft dit beleid onze toewijding getoond om adverteerders, uitgevers en gebruikers te helpen zich op een verantwoorde manier te ontwikkelen in het online advertentie-ecosysteem. De UCP van de EU weerspiegelt de vereisten van twee Europese privacyregels: de ePrivacy-richtlijn (ePD) en de General Data Protection Regulation (GDPR), en verplicht marketeers die met Google adverteren om toestemming van eindgebruikers te verkrijgen en te respecteren.

Impact
 

Vanaf dit jaar zal Google de handhaving van de EU UCP voor doelgroep- en meetoplossingen uitbreiden. Om de prestaties van campagnes die advertenties tonen aan consumenten in de Europese Economische Ruimte (EER) te behouden, moeten app- en webadverteerders verifieerbare toestemmingssignalen naar Google sturen.

 

Wat kan een CMP voor jou betekenen?

Google CMP Partners worden steeds meer een integraal onderdeel van de web- en app-ervaring en dus blijft Google uitbreiden en investeren in dit programma.

De toestemmingsmodus met Google’s CMP-partners

Ter voorbereiding op deze veranderingen heeft Google de toestemmingsmodus-API geüpgraded door twee nieuwe parameters toe te voegen die extra controle bieden voor het verzamelen van toestemming (zie hieronder). Daarnaast werkt Google samen met Consent Management Platforms (CMP) zoals Cookiebot om de toestemmingsmodus mogelijk te maken.

CookieInfo kan website-eigenaren en -agencies helpen tijd te besparen door:

  • Een gecertificeerd toestemmingsbeheerplatform (CMP) met toestemmingsbanner implementeren;
  • Een cookiebanner maken die bij je huisstijl past;
  • Het doorgeven van de toestemmingssignalen aan Google (via de toestemmingsmodus) om verifieerbare toestemming te geven voor conversiemeting en doelgroeptargeting – integratie met Cookiebot.

Kies een framework om toestemming te beheren

De toestemmingsmodus van Google en het IAB Transparency & Consent Framework zijn twee afzonderlijke raamwerken waarmee je toestemmingssignalen naar Google kunt communiceren. Op deze pagina bespreken we Google Consent Mode.

Met Google Consent Mode kunnen adverteerders beter inzicht krijgen in conversiegegevens, terwijl Google-tags ervoor zorgen dat conversies overeenkomen met de toestemming (consent) van de gebruiker voor advertentiecookies.

Google Consent Mode V2

Google Consent Mode helpt je conversies te meten en analytische inzichten op je website te verzamelen, terwijl je volledig AVG-compatibel bent bij het gebruik van diensten zoals Google Analytics, Google Tag Manager (GTM) en Google Ads.

Met Google Consent Mode kun je op een eenvoudige manier de diensten op je website gebruiken, op basis van de toestemming van je eindgebruikers.

Wanneer een websitebezoeker of app-gebruiker zijn toestemmingskeuzes aangeeft, behoudt de toestemmingsmodus de keuzes tijdens zijn interactie met de website of app.

Als een gebruiker toestemming weigert, slaan tags geen cookies meer op, maar sturen ze in plaats daarvan pings naar de Google-server. Dit betekent dat niet alle informatie over bezoekers die toestemming weigeren verloren gaat. Met pings kunnen Google Analytics 4-property’s gegevens modelleren.

Waarom is dit een ‘big deal’?

Kort samengevat, Google Consent Mode overbrugt de kloof tussen privacy en datagestuurde online advertenties door ervoor te zorgen dat de analyses en marketing van je website naadloos kunnen functioneren op basis van de cookie-toestemming (consent) die door je websitebezoeker is gegeven.

Voor adverteerders is het belangrijk om te achterhalen welke conversies uit welke campagnes komen. Het helpt je om campagnebiedingen te optimaliseren en budgetten toe te wijzen aan de best presterende campagnes.

Hoe Google’s toestemmingsmodus verandert

Als een gebruiker uit de EER je website of app gebruikt en je het gebruikersgedrag meet met Google-tags, moet je de toestemmingskeuzes van de eindgebruiker doorgeven aan Google. Met de toestemmingsmodus kun je aanpassen hoe jouw Google-tags zich gedragen op basis van de interactie van de bezoeker met de cookie-toestemmingsbanner op je website.

En nu?

Een Consent Management Platform (CMP) geeft naadloze naleving van het Google-beleid ten aanzien van toestemming van gebruikers in de Europese Unie mogelijk maakt. Als je een geautomatiseerde oplossing wilt, is een Google CMP-partner zoals Cookiebot of illow.io de juiste keuze.

  • Als je al gebruik maakt van Consent Mode voor Google Analytics en geen gebruik maakt van gepersonaliseerde advertenties, zoals remarketing, hoef je geen actie te ondernemen.
  • Als je momenteel Consent Mode gebruikt en gepersonaliseerde reclame wilt blijven gebruiken:
    • Update naar de nieuwste versie van Google Consent Mode V2.
    • Als je een eigen cookiebanner gebruikt, upgrade dan naar Google Consent Mode V2.

Als je de Google-tag laadt en de toestemmingsmodus nog niet hebt geïmplementeerd, implementeer dan de toestemmingsmodus om gebruik te kunnen maken van alle analyse- en advertentiemogelijkheden van Google:

  • Implementeer een door Google gecertificeerd platform voor toestemmingsbeheer (CMP), schakel de toestemmingsmodus in combinatie met je bannerinstellingen in.
  • Als je voorkomt dat je Google-tags worden geladen totdat een gebruiker interactie heeft met je toestemmingsbanner, kan Google de toestemmingskeuzes van de gebruiker niet verifiëren en kan dit leiden tot gegevensverlies.

Ondersteuning

Raadpleeg de Cookieinfo-kennisbank: Google Consent Mode v2

  • Zet een cookie toestemmingsbanner op je website. Als je een banner kiest die is geleverd door een door Google gecertificeerde partner, zorg er dan voor dat je de toestemmingsmodus in Google Tag Manager inschakelt.
  • Als je besluit je eigen cookie banner te maken, implementeer je de toestemmingsmodus handmatig.
Scroll to Top